5 Tips om online vindbaar te worden

Waar het voor veel bedrijven tien jaar geleden nog geen prioriteit had om online vindbaar te zijn, kun je nu niet meer zonder. Of je core-business nou offline is of volledig online, ben je niet vindbaar, dan loop je inkomsten mis.

Zeker als webshop moet er alles gedaan worden aan een goede online vindbaarheid. Dat kan op verschillende wijzen. Wij geven vijf basistips om je op weg te helpen. 

1. Start met zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie, in het Engels ook wel search engine optimization oftewel SEO genoemd, is het uitvoeren van handelingen die je website beter vindbaar maken in de resultaten van zoekmachines. De meeste bedrijven richten zich hierbij uitsluitend op Google. 

Zoekmachineoptimalisatie kun je grofweg opdelen in on-site SEO en off-site SEO. On-site SEO betekent bijvoorbeeld dat je een goede H1-tag hebt met hierin je doelzoekwoord en vervolgens de tekst onderverdeelt met H2- en H3-tussenkopjes.  

Off-site SEO is onder meer ervoor zorgen dat relevante en sterke websites een link plaatsen naar jouw website. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd en is nog altijd ontzettend belangrijk om goed te scoren in de zoekmachines. 

2. Wees sociaal aanwezig

We kunnen niet meer zonder sociale media, dus ook als bedrijf moet je hier aanwezig zijn. Er bestaan diverse sociale media, waarbij het onder meer afhankelijk van de markt is welk medium het belangrijkst is. Als social media manager is het je taak om te bepalen welke media het belangrijkst zijn en hoe je deze gaat inzetten voor online vindbaarheid.

 

Is je productief visueel aantrekkelijk, dan is Instagram het perfecte medium. Heb je veel nieuwtjes, dan is Twitter nog altijd interessant. Voor vrijwel ieder bedrijf is Facebook nog altijd een must. Plaats regelmatig om zichtbaar te blijven. 

3. Facebook advertising

Via Facebook kunnen advertenties geplaatst worden en op een zeer specifiek publiek getarget worden. Omdat Facebook erg veel weet van haar klanten, kun je zo met de juiste informatie precies die mensen aanspreken die passen bij je webshop of bedrijf. 

Heb je een goed beeld van je doelpubliek, dan kan deze gerichte targetting ook een hoop kosten besparen en extra winst opleveren. 

4. Google advertising

Hoewel Facebook advertising en rap tempo erg belangrijk is geworden, blijft de koning van de advertentieplatforms Google. Omdat vrijwel iedereen dagelijks Google gebruikt, weet Google bijzonder veel over vrijwel iedere niche. 

Plaats advertenties bij zeer specifieke zoekresultaten of plaats advertenties op Youtube-videos en andere websites. Ook hier kun je behoorlijk specifiek targetten op het publiek dat bij jouw bedrijf past. 

5. Creëer waardevolle content

Het creëren van waardevolle content is voor ieder bedrijf en iedere webshop essentieel, in welke niche je ook actief bent. Waardevolle content bindt bezoekers langer aan je website, waardoor de kans op een conversie ook groter is. Bovendien zorgt het ervoor dat mensen naar je website gaan linken, wat weer nuttig is voor je SEO. 

Echt goede content wordt bovendien gedeeld op sociale media, wat betekent dat je dus ook sociaal meer aanwezig bent. Tenslotte herkent Google goede content, wat wederom goed is voor je SEO. Kortom: goede content helpt je op alle vlakken en is dus je inspanning waard.