Optimaliseren van je webshop

Tegenwoordig wordt alles geoptimaliseerd denk aan de call to action buttons, winkelwagens, betaalpagina enzovoorts. Wat is mijn ogen ook zeker de moeite waard is om te kijken hoe je de categorieën pagina kunt optimaliseren. Hier liggen zeker kansen om met je categorieën pagina hoog te scoren in Google aangezien veel webshop eigenaren dit nog steeds niet doen.

Wanneer ik met mijn muis boven een van de categorieën op mijn site ga hangen krijg ik dit te zien:   Je ziet dat er een tekstveld met een uitgebreide omschrijving verschijnt.

Op deze manier geef ik aan Google extra informatie omtrent de inhoud van de categorie waar naar gelinkt word. Google de categorieën ook als verzamelpagina’s gaan indexeren. Als je regelmatig nieuwe producten aan je categorie toevoegd is de kans groot dat Google je categorie zelfs hoog in de resultaten plaats omdat de categorie dan in de ogen van Google niet alleen relevant maar ook zeer waardevol is (verzamelbak van goede content).

Optimaliseer je categorie pagina

Nu we de links van de  categorieën hebben geoptimaliseerd komen we uit op categorie pagina. In deze kleine case heb ik een voorbeeld genomen van een bekende webshop die “bijna” met al zijn categorieën in de top vijf van de gratis zoekresultaten staat van Google.

Ik was op zoek gegaan naar heren sport schoenen en toevallig stonden zij weer in de top vijf. Wat deze webshop heel goed toepast is de tekst die geplaatst is op de categorie pagina niemand die het bijna opvalt, maar voor de zoekmachine’s is dit natuurlijk van groot belang.

Zij hebben de tekst in de sidebar geplaatst aangezien de meeste bezoekers zich toch niet interesseren voor de tekst. Deze SEO tekst bestaat uit gemiddeld 500 woorden, de woorden “heren sport schoenen” komen regelmatig voor in de tekst hierdoor woorden zij hoog geplaatst door Google met hun categorie pagina.