close
SEO

Eigen webshop: SEO of SEA inzetten?

Eigen webshop: SEO of SEA inzetten?

Als je een eigen webshop hebt, dan wil je natuurlijk zo veel mogelijk klanten naar je website krijgen. Het is tegenwoordig niet meer voldoende om ervan uit te gaan dat mensen mond-tot-mondreclame gebruiken om elkaar tot de beste opties te laten komen, simpelweg omdat het vanwege lage bezorgkosten en veel concurrentie mogelijk is om van allerlei mensen iets af te nemen. Je kiest optimaal, met de beste prijs en de beste kwaliteit. Daarbij is een zoekmachine over het algemeen essentieel. Als iemand op zoek is naar kunststof deuren, dan zal hij dit in eerste instantie via Google gaan zoeken. Als jij als webshop eigenaar kunststof deuren verkoopt, wil je er natuurlijk voor zorgen dat alle relevante zoekwoorden leiden naar jouw website. Daarom is het erg belangrijk om met zoekmachine marketing aan de slag te gaan. Dat kan op twee manieren – door middel van SEO en SEA – die elkaar zeker niet uitsluiten. Maar wat is nu precies het verschil tussen deze vormen van zoekmachine marketing?

SEO

Bij SEO zorg je ervoor dat je meer zichtbaar wordt op een website door zoektermen in de tekst van de website te plaatsen. Het gaat om een aantal factoren, waaronder autoriteit en copywriting. Het is dus niet de bedoeling om een aantal zoektermen heel vaak te gebruiken, want daar filtert SEO op. Je moet dus de zoektermen dusdanig gebruiken dat ze niet te vaak, maar wel voldoende voorkomen. Hier zijn allerlei tactieken voor, die de meeste copywriters kennen. De autoriteit wordt gemeten aan de hand van het aantal inkomende links van andere websites. Het is dus niet alleen afhankelijk van de zoektermen die je gebruikt, je moet ook echt belangrijk zijn.

SEA

Bij SEA, een afkorting voor Search Engine Advertising, gaat het om meer bezoekers krijgen door advertenties te plaatsen. Je bent dus eigenlijk campagnes aan het doen om meer bezoekers naar je website te krijgen. Het is niet iets wat vast staat, het kan veranderen door de tijd heen, afhankelijk van wat je op dat moment wil aanprijzen. Als je goed geschreven advertenties hebt, zal men eerder op jouw website klikken. Hierbij is het dus anders dan bij SEO, omdat je hierbij meer bezig bent met reclame en bij SEO meer met een goede tekst en zoektermen.