Beginnen met E-mail marketing

Mischien heb je al een webshop of je nieuwe webshop is net opgeleverd alles staat goed je hebt producten, content en alles wat erbij hoort. Voor veel webshop eigenaren is dat niet het probleem het probleem is de bezoekers naar de webshop genereren. Veel webshop houders kijken dan ook alleen maar naar alle mogelijkheden om nieuwe bezoekers naar hun website te trekken, nu zal je denken dat is toch niet verkeerd?

Nee, je moet altijd op zoek blijven gaan naar nieuwe bezoekers maar probeer eerst het uiterste te halen uit je bestaande klanten. Nou hoe kun je dit heel simpel doen zodat alles geautomatiseerd gaat? Met E-mail marketing.

Waarom je moet beginnen met e-mail marketing?

Het versturen van e-mails naar je bestaande klanten is goedkoop en kost weinig tijd omdat je alle e-mail in 1 keer kunt versturen. In vergelijking met andere marketingacties zoals folders, reclame’s, radio of adverteren op advertentie site’s is e-mail marketing een zeer krachtige tool waar je super veel tijd mee kunt besparen.

Daarnaast kun je veel gerichter je boodschap verspreiden door gebruik te maken van de klantgegevens die je bezit. Een ander voordeel is, dat je veel makkelijker dan bij andere promotie-activiteiten kunt meten wat het effect is. Je kunt namelijk meten hoe vaak je publiek doorklikt vanuit het e-mailtje.

Hoe kun je een e-mail lijstopbouwen?

Een e-mail lijst moet je zelf opbouwen met een inschrijf formulier in je webshop. Zorg ervoor dat de inschrijfformulier(opt-in pagina) op alle pagina’s van je webshop duidelijk vermeld staat, op deze manier vergroot je de kans dat jouw bezoekers/klanten zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Je komt email adressen lijsten ook vaak tegen op internet koop deze lijsten niet, je zult er niks aan hebben.

De mailinglijst die je opbouwt moet echt van geïnteresseerde bezoekers/klanten zijn. Omdat ze zichzelf inschrijven op jou nieuwsbrief weet je dat deze e-mail adressen van hoge kwaliteit zijn. Als je een goede band hebt met je lijst dan is die lijst goud waard.

De autoresponder

Om e-mail adressen te verzamelen zul je een goed systeem moeten gaan gebruiken. Een systeem wat alle inschrijvingen bij houd en wat alles automatiseert.

Om een goede band op te bouwen met je nieuwsbrief lezers is het natuurlijk wel zo leuk dat ze hun mail openen met hun eigen voornaam in de e-mail. Op deze manier geef je jouw lezers van je nieuwsbrief het gevoel dat je ze persoonlijk een e-mail hebt gestuurd met een aanbieding. Dit lukt alleen wanneer je gebruikt maakt van een autoresponder, dit systeem zet automatisch de juiste voornaam in de mail. Zo opent iedere lezer de e-mail met zijn eigen voornaam erin.

Je hebt verschillende van dit soort systemen op de markt zoals Aweber, GetResponse of Mailchimp.

Het voordeel van deze systemen is dat ze niet alleen je lijst netjes bijhouden maar ook een zogenaamde autoresponder aanbieden. Een autoresponder is een systeem dat automatisch mails verzend naar de mensen die zich inschrijven op je mailinglijst.

Je kunt bijvoorbeeld 7 nieuwsbrieven vooraf maken met leuke aanbiedingen en deze in je autoresponder plaatsen. Je geeft daarbij aan om de hoeveel dagen de nieuwsbrieven verzonden moeten worden en klaar is je systeem.

Zodra iemand zich bij jou inschrijft ontvangt hij automatisch de 7 nieuwsbrieven met het interval dat jij hebt ingesteld. Dus bijvoorbeeld nieuwsbrief 1 direct na aanmelding, nieuwsbrief 2 komt 3 dagen later, nieuwsbrief 3 komt weer 3 dagen later enzovoorts… Wanneer je een autoresponder gebruikt dan kun je automatisch een band opbouwen met je lezers, of dat er nu 1 is of 25.000, maakt niet uit, het gaat allemaal automatisch!

Dit is de grote kracht van e-mail marketing. Je kunt het zo groot aanpakken zoals je zelf wilt, je hoeft er weinig extra moeite voor te doen!