E-mailadressen verzamelen met opt-in

Wanneer je gaat beginnen met e-mailmarketing, maak dan gebruik van opt-in. Het is belangrijk dat klanten toestemming geven voor verdere verwerking van hun persoonsgegevens. Bovendien is het gebruik maken van opt-in verplicht voor e-mailcampagnes volgens de Nederlandse wetgeving. De klant geeft hierbij duidelijk aan dat de persoonlijke gegevens verwerkt en gebruikt mogen worden voor het ontvangen van een e-mail nieuwsbrief.

Ongevraagde email roept steeds meer irritatie op. Hierbij gaat het niet alleen om de bekende viagra mail, maar ook om ongevraagde mails over bijvoorbeeld pensioenvoorzieningen of drukwerk. Deze mails worden zonder pardon verwijderd. Zonder te lezen. Echter is het niet de bedoeling dat ze uw nieuwsbrief verwijderen. Hoe doet u dat?

Double opt-in

Maak gebruik van het double opt-insysteem om zeker te zijn van de toestemming van de klant. Hiermee voorkom je sneller spamklachten. Double opt-in houdt in dat de toestemming van de klant geverifieerd wordt. Deze verificatie bestaat uit het verzenden van een e-mail naar het opgegeven adres waarin de ontvanger om bevestiging wordt gevraagd. Deze kan hij geven door per e-mail te reageren of door een link aan te klikken. De opt-in box kunt u meestal aanmaken met het systeem waar je de nieuwsbrief mee verstuurt.

Maak een opt-in mailinglijst

Door de opt-in nieuwsbrief moet u wellicht een nieuwe mailinglijst opbouwen. Daarom een aantal tips om zo snel mogelijk een opt-in mailinglijst te creëren.

  • Plaats een opt-in box op alle pagina’s van uw website.
  • Zorg er voor dat mensen zich makkelijk kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief, vraag naam en e-mail adres.
  • Vraag na iedere bestelling van een klant of hij of zij je nieuwsbrief wil ontvangen.
  • Vraag uw huidige mailinglijst of ze zich willen aanmelden voor uw vernieuwde nieuwsbrief. Om mensen te motiveren kunt u overwegen een cadeautje te verloten onder de inschrijvers.