Google Adwords startertips

Google Adwords is een advertentieprogramma van Google. Er zijn 2 manieren om in de zoekresultaten van Google te komen. Je betaald om een advertentie te plaatsen “gesponsorde advertentie” of je website word geplaatst in de organische (organic) zoekresultaten.

Hieronder zie je een voorbeeld van advertenties in Google Adwords, de resultaten met een rode lijn er omheen zijn Adwords advertenties, de andere resultaten zijn (gratis) organische zoekresultaten.


Google Adwords vast wel eens van gehoord of gelezen, wanneer je al een keer in aanmerking bent gekomen met Google Adwords ben je het met mij eens dat het niet het makkelijkste systeem is…

Wanneer je aan de slag gaat met Google Adwords zul je rekening moeten houden met veel zaken en richtlijnen. Ik ga belangrijke termen en zaken met je doornemen waar je direct mee te maken krijgt als je Google Adwords inzet voor je advertenties. Dit zijn enkele zaken waar je op moet letten:


Maak onderscheid tussen zoeknetwerk en displaynetwerk

Je kunt in Google adverteren in het zoeknetwerk (resultaten aan de linker en rechterkant in Google zelf) en in het displaynetwerk (ads by Google op andere websites).

Wanneer je het slim wilt doen dan maak je voor deze beide opties een aparte campagne aan zodat je deze op een andere manier kunt benaderen. Wanneer je gaat starten met Adwords raad ik je aan om alleen te adverteren in het zoeknetwerk.

Cost Per Click

De cpc cost per click dat is het bedrag wat je elke keer aan Google moet betalen wanneer iemand op jouw advertentie klikt. Hoe hoger je wil staan met je advertentie, hoe meer CPC je moet betalen. Zit je met je webshop in een hele specifieke niche, dan betaal je weinig. Weinig concurrentie is lage CPC betalen aan Google. Populaire en commerciële woorden kosten al een stuk meer.

Click Through Ratio

De CTR click through ratio geeft de verhouding tussen het aantal keer dat jouw advertentie getoond is en het aantal kliks dat je advertentie gekregen heeft. Je CTR wordt enorm beïnvloedt wanneer jij een advertentie maakt met een overtuigende tekst die uitnodigt om te klikken. Hoe hoger je CTR hoe beter Google je advertentie vind

Google hecht veel waarde aan deze Click Through Rate omdat het aangeeft hoe relevant (en dus kwalitatief) jouw advertentie is voor de zoeker.

Kwaliteit score

Google beoordeeld jouw zoekwoorden in het zoeknetwerk met een bepaalde score, dat heet de kwaliteitsscore. Wanneer deze lager is dan 7 dan zit je te laag, je scoort dan onder de maat volgens Google.

Dit zijn een aantal punten waar de kwaliteitsscore op gebaseerd wordt.

  • De CTR van alle zoekwoorden en advertenties in die Adwords-account.
  • Kwaliteit van de landingspagina.
  • Relevantie van het zoekwoord met betrekking tot de landingspagina.
  • Laadtijd van de pagina.

Stel een dagbudget in

Een zeer belangrijk punt wat je zeker niet moet vergeten, stel een dag budget in. Wanneer je aan Gogole geen dag budget opgeeft blijven de advertentie(‘s) gewoon doorlopen dit kan flink in de kosten oplopen!

Wanneer jee een dagbudget hebt ingesteld dan worden je advertenties uitgezet zodra je dat dagbudget hebt bereikt, wel zo veilig.