Verschil tussen zoek en displaynetwerk

Haal je met je adwords campagne doorklikpercentages (CTR) van minder dan 1%? Waarschijnlijk heb je dan zowel het zoek en displaynetwerk (tot voor kort werd dit het inhoudsnetwerk genoemd) ingeschakeld. Wat is het verschil tussen zoek en displaynetwerk en waarom het niet slim is om ze allebei te gebruiken, lees je verderop in dit bericht. Maar eerst is het goed om te weten wat nu precies het verschil is.

Google Zoeknetwerk

In het zoeknetwerk wordt je advertentie weergegeven op basis van zoekwoorden (keywords). Je advertenties worden vertoond naast of boven de natuurlijke zoekresultaten in Google zelf, maar bijvoorbeeld ook in Google Maps of Google discussiegroepen.

Omdat je advertenties maakt op de door jou samengestelde keywords zijn de bezoekers op je website meestal zeer relevant, zij klikken immers op hun eigen zoekopdracht. Nu zul je zien dat de CTR veel malen hoger is omdat de advertentie alleen getoond wordt in het zoeknetwerk en het percentage zoekers dat via de advertentie doorklikt naar je website veel malen hoger.

En nog een groot voordeel is, het zijn bezoekers van hoge kwaliteit omdat ze op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt.

Google Displaynetwerk

In het display netwerk wordt je advertentie weergegeven op basis van de inhoud en url van de websites, die naast hun eigen inhoud ook Google advertenties vertonen. De zogenaamde partnersites van Google. Als adverteerder bepaal je zelf op welke partnersites je je advertenties wilt vertonen.

Je advertenties zijn niet gerelateerd aan een zoekopdracht. Bezoekers bezoeken de websites vanwege de inhoud en zijn niet per se op zoek naar een product of dienst. Ze krijgen jouw advertentie ongevraagd te zien. En dus klikken minder personen via de advertentie door naar je website!

Welk netwerk levert de beste resultaten?

Het zoeknetwerk scoort meestal beter dan het display netwerk. Toch adviseer ik je altijd beide netwerken te testen. Het gaat immers om het rendement. En als je met het display netwerk ook een mooi rendement kunt behalen, waarom zou je het dan niet inzetten?

Omdat het twee heel verschillende vormen van marketing zijn (pull versus push) raad ik je aan om voor elk netwerk, zoek en displaynetwerk een aparte campagne op te stellen. Zodat je de resultaten apart kunt meten en een zuivere conclusie kunt trekken over het rendement!