Voor en nadelen van social media


De voordelen van Socialmedia

  • Op Social Media staat altijd de meest actuele informatie. Door het grote aantal gebruikers is er altijd wel iemand op de hoogte van de laatste informatie. Dat geldt voor het neerstorten van een vliegtuig tot en met de nieuwste versie van de Apple iPhone
  • De inhoud van Social Media websites is vaak gemakkelijk te verspreiden door middel van ‘tweet button’ (Twitter), ‘Vind ik leuk knop’ (Facebook), ‘Share button’ (Linkedin). Dat vergroot de mogelijkheden voor een ‘sneeuwbaleffect’ enorm.
  • Social Media platforms lenen zich goed om specifieke doelgroepen te bereiken, zoals mensen met een specifieke hobby die je anders niet zou kunnen.
  • Social Media zoals bijvoorbeeld Wikipedia (hier mag iedereen informatie toevoegen aan onderwerpen waar hij of zij iets van denkt te weten) zijn relatief objectief. Juist omdat hier grote groepen mensen hun kennis ‘op loslaten’.
  • Zoekmachines als Google, Bing en Yahoo hechten steeds meer waarde aan Social Media. Vooral door de betrouwbaarheid die er door gebruikers aan wordt toegekend.

De nadelen van Social media

  • Op Social Media kan alles door iedereen ‘gezegd’ worden. Dit kan heel positief uitwerken maar brengt ook risico’s met zich mee. Collega’s, medewerkers, concurrenten of andere gebruikers kunnen uw organisatie ook slechte publiciteit bezorgen (zelfs al is dit onterecht).
  • Social Media is niet altijd betrouwbaar, mensen vinden het ook leuk om geruchten te verspreiden zonder dat het waar hoeft te zijn. Op Twitter kunnen geruchten razendsnel verspreid worden.
  • Het effect van Social Media is lastig in harde cijfers te gieten. Dat maakt het lastig om de ROI (Return On Investment of Return On Internet) te berekenen. Toch organisaties zijn er steeds meer van doordrongen dat aanwezigheid op Social Media een ‘must’ is.

Wat is Social Media?

Social Media is de toekomst van communicatie, een ontelbare reeks van internet gebaseerde tools en platforms die het delen verhogen van informatie. Deze nieuwe vorm van media maakt de overdracht van de tekst, foto’s, audio, video en informatie dit wordt veel gedeeld onder de internetgebruikers. Social Media is relevant, niet alleen voor de regelmatige internetgebruikers, maar ook voor het bedrijfsleven.

De kern van Social Media is delen, delen, delen … en daarna pas ontvangen. Deze media stellen je in staat om te socialiseren met andere gebruikers

Platforms zoals Twitter, Facebook en Linkedin hebben online communities waar mensen zo veel of zo weinig mogelijk persoonlijke informatie kunnen delen als ze willen met andere leden. Het resultaat is een enorme hoeveelheid informatie die gemakkelijk kan worden gedeeld, gezocht, bevorderd, betwiste, en gemaakt.

Toepassingen die zijn ontwikkeld in en rond deze platformen, websites en gereedschappen zijn eindeloos in aantal en functionaliteit, ze maken allemaal het online delen en het zoeken makkelijker, ongeacht hun niche.


Social Media, Marketing voor bedrijven

De huidige technologie waarvan Social Media websites gebruik maken, maakt het voor bedrijven en individuen mogelijk om goedkoop en effectief te communiceren met elkaar en met grote groepen mensen. Het wordt voor organisaties steeds belangrijker om hier goed mee om te gaan want het biedt niet alleen kansen. Er zijn ook risico’s.

Het gebruik van Social Media speelt een steeds grotere rol en deze activiteiten zijn nauw verweven met de Marketing en Communicatie (PR) afdelingen van bedrijven en organisaties. Als je goed omgaat met Social Media lukt het beter om het vertrouwen van (potentiële) klanten te behouden of voor je te winnen.